Java Micro Edition (JME): Java v mobilních aplikacích
největší český portál o programování v JME
Domů > Sedmé masmédium

Sedmé masmédium

Publikováno 14. 09. 2010, napsal Jakub Pavlík, komentáře (1)

Prvních šest masmédií

Pro úplnost v tabulce 1 níže je vypsáno prvních šest masmédií a orientační letopočty jejich vzniku.

Masmédium Orientační doba vzniku
Tisk 1500
Nahrávky 1900
Kino 1910
Rádio 1920
Televize 1950
Internet 1990

Tabulka 1: Prvních šest masmédií

Síla mobilního telefonu

Mobilní telefon je sedmým masmédiem. Stal se nedílnou součástí našich životů a někteří lidé si život bez něj nedokážou představit. Jíme, spíme a dýcháme s mobilním telefonem v naší blízkosti. Je to nejosobnější věc, kterou jsme kdy vlastnili. Téměř každý uživatel mobilního telefonu (91% uživatelů) má svůj mobilní telefon po ruce 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dní v roce. Celosvětový průzkum BBDO zjistil, že 60% uživatelů si bere mobilní telefon fyzicky sebou do postele. Nebo podle průzkumu firmy Nokia 73% uživatelů používá mobilní telefon místo hodinek.

Kromě skutečnosti, že mobilní telefon kanibalizuje všechna ostatní masmédia, má následujících sedm jedinečných vlastností, které z něj činí tak silný kanál:

Mobilní telefon je první opravdu osobní médium. Mobilní obsah je přijímán v naprostém soukromí a dál se nikomu nepůjčuje, na rozdíl od ostatních médií, která lze sdílet nebo konzumovat najednou ve skupinách. Noviny, knihy nebo časopisy se čtou v soukromí, ale poté je možné je půjčit nebo dát dalšímu člověku. Rádio a televize jsou často sdíleny s ostatními lidmi v místnosti. Kino je pak naprosto veřejné médium. Jediný internet je o něco více osobní. Ale také u něj je možné sledovat obrazovku společně s více lidmi najednou. Velikost a malá mobilita obrazovky soukromí snižují.

Mobilní telefon je neustále po ruce. Průzkum pro bankovní sektor provedený společností Unisys zjistil, že trvá průměrně 26 hodin, než zákazník nahlásí ztrátu peněženky. Naproti tomu průměrná doba nahlášení ztráty mobilního telefonu je pouhých 68 minut. Lze předpokládat, že nahlášení ztracené věci se odehrává v nejbližší možné době po zjištění, že daná věc chybí. A uvedená čísla pak lze interpretovat tak, že se obejdeme jeden den bez peněženky, ale jenom jednu hodinu bez mobilního telefonu.

Mobilní telefon je jediné neustále zapnuté masmédium. Mobilní telefon byl již navržený tak, aby mohl být zapnutý neustále. Důvod je zřejmý: aby bylo možné přijímat telefonní hovory a textové zprávy, musí být stanice vždy na příjmu. Z této vlastnosti pak toto masmédium získává stále otevřený kanál pro přísun zábavy nebo zpráv.

Mobilní telefon má přímo zabudovaný platební mechanizmus. Velice jednoduše několika kliknutími lze provést platbu z bankovního účtu nebo pomocí prémiových SMS. Tuto jedinečnou vlastnost společnosti velice ocení, protože umožňuje jednoduchý převod peněz. Například televizní show jako Big Brother nebo American Idol vydělaly miliardy na hlasování pomocí SMS. A utrácet peníze pomocí SMS může i oblíbená cílová skupina zábavního průmyslu – teenageři.

Mobilní telefon vybízí tvořit mediální obsah. Většina mobilů má dnes zabudovaný fotoaparát, který je vždy při ruce k obrazové dokumentaci. Telefon tak umožňuje fotografování, pořizování videozáznamů nebo nahrávek a jejich další šíření mediálními kanály. Uživatelem tvořený obsah je v poslední době velice populární, například v podobě komunitních služeb jako jsou YouTube nebo Facebook.

Mobilní telefon poskytuje nejpřesnější údaje o uživateli. Dalším způsobem, jak získat peníze, je pomocí reklamy. Mobil má podle průzkumů nejpřesnější zacílení na cílovou skupinu. V roce 2007 pracovníci AMF Ventures měřili celkové množství dat o uživateli, které lze získat z daného média. Z televize to bylo 1%, z internetu 10% a z mobilního telefonu 90%.

Pouze mobilní telefon zaznamenává sociální souvislost spotřeby. Sociální souvislost neměří, co děláme, ale s kým to děláme. Podle toho, komu uživatel často volá nebo píše zprávy, lze vymodelovat sociální sítě. Pak lze také předpokládat, že velké procento zájmů budou mít uživatelé tvořící sociální síť společnou.

Poznámka: Kapitola 1.2, BP.

Další zajímavé příspěvky:

Štítky: , , , ,